hejamorfar.blogg.se

2014-05-05
13:17:00

Tack finaste Teréz med familj...

 
Tack finaste Teréz med familj för ert
bidrag
och värmande, trösterik hälsning...
 
 
Teréz är en av mina allra äldsta vänner.
Vi har känt varandra i 45 år i år.
Allt sedan första klass i Källbrinksskolan
i Huddinge.
 
Det är så fantastiskt med "gamla" vänner.
Vänner man haft genom livet och med vilka
man delar sin historia med. Vänner som kan
minnas och relatera till ens barndom, ens
föräldrar samt till och med till ens mor- och
farföräldrar.
 
Teréz och jag växte upp i samma kvarter,
i Fullersta i Huddinge. Jag minns familjen
Molnár med värme. Mamma Barbro, pappa
István och de tre syskonen: Teréz, Sophie och
lillebror Johan. Och mormor Rut såklart.
Mostrar och kusiner - både från Sverige och
Ungern. Teréz pappa kom till Sverige i
slutet av 50-talet. Det var ganska exotiskt
och jag minns att jag var lite mallig över att
jag minsann hade en vän som hade en
pappa som kom från ett annat land...
 
Teréz var en sådan där tjej som det var toppen
att få vara med - både i skolan och fritiden.
Alltid glad, full av en massa roliga idéer, duktig på
allt, härlig fantasi och alltid god ungersk salami
och aprikossylt i kylskåpet.
 

Jag minns hur jag räknade dagarna till Teréz och
hennes familj skulle återvända hem efter somrarnas
semesterresor till Ungern och familjen där.
Plötsligt vad dagen "D" inne och de kom farandes
med sin ljusblå Ford Transit-buss. Lyckan var total.
 
De första dagarna fick vi alltid ta det lite lugnt.
Teréz och den övriga familjen var trötta efter den
långa resan. Tröttast var pappa István som kört
hela vägen fram och tillbaka.
 
Hade man tur hade Teréz köpt med sig en liten
present hem. Små dukar som hon stolt berättade
att hennes fastrar broderat, små fina prydnadssaker
eller dockor med folkdräkter.
 
Teréz hade tidigt varit en väldig massa länder.
Alla länder de passerade på sina resor till
och från Ungern. Dessutom kunde hon prata
ungerska som ett rinnande vatten.
Å, vad det fanns mycket att vara avundsjuk på.
Och så mycket det fanns av lära av Teréz.
 
Det var egentligen bara en sak jag inte tyckte om.
Men, som jag låtsades gilla för att inte verka vara
så där tråkig och oerfaren... Det var den ungerska
bönsoppa man ibland hade "turen" att bli bjuden på.
Vi har upplevt mycket tillsammans genom åren.
Förutom nio år tillsammans i samma klass i
Källbrink har vi också umgåtts på vår fritid.
Vi har lekt med dockor, Barbies och tagit hand om
pensionärer. Vi har anordnat teatrar, basarer och
insamlingar. Fester, kalas och en massa tokerier.
Vi har umgåtts familjeliv och följt varandra genom
relationer och barn. Vi har delat tårar och skratt
och vi delar ett oräknat antal minnen tillsammans.
 
Tack för att du finns - och alltid har funnits - i mitt liv, Teréz!
 
Tillsammans är vi starka.
Tillsammans har vi gjort skillnad.
Tillsammans ska vi fortsätta att göra skillnad.
 

PS) Jag känner att det är dags att komma med ett
erkännande. En gång när jag kom hem till er, Teréz,
kände jag redan utanför att det puttrade en gryta med
bönor på spisen. Jag vände och skyndande hem igen.
När du sedan undrade vart jag hade tagit vägen - vi
hade ju kommit överens om att leka - ljög jag och
sa att jag hade utegångsförbud...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: